15/7

Dagen efter vi badat och knoppat så hoppade vi en liten bana på 80-90 cm.
Inför helgen, kändes pigg glad och busig :)
Han anstränger sig lite mer nu när man höjer lite, och har hoppat dom högre räckena fint vilket är kul.
Dock något som jag upptäckte var att han blev lite osäker i kombination, med 2 språng emellan.
Så det är något vi får träna på nu.
Få in lite självförtroende där, innan han tycker det är för läskigt.
Han vägrar inte eller något sånt, men han vinglar lite och blir osäker.
Kanske en struntsak för vissa men jag vill inte ha en häst som slår på en tvärnit mitt i kombinationer sen för att man inte la grunden rätt.
Så lågt och se till att han kommer rätt in och gör det enkelt och roligt för honom.

Tog det lugnt dagen efter och sen på fredagen var det dags för debuten lokalt för honom i Hofors.
80 cm då det var länge sen han var ut och överhoppar sig fortfarande på borta plan.
Superduktig med allting, stod och sov när vi gjorde iordning, vilket var skönt för min något hästovana lillasyster var med.
Lite busig och lite spänd på framridningen, men var för många på framridningen och en del orutinerade ekipage och busiga hästar så han triggades väl lite av stämningen.
Men kul nu fick Therese se att han minsann kan bocka haha.

Dagen efter fick han ingen vila, vi var ut och klättrade lite.
Lina och han behöver verkligen det, lite stora och sävliga båda två och lite kantiga i kroppen.
Som 2 dinosaurier ibland, även fast dom utvecklas och inte är så hemska som det kanske låter haha.
Mycket klättring nu framöver.
Sen fick han en vilodag ...

Och så har vi markarbetat lite, min nya favorit övning.
Blev jättefin av båda övningarna och han blev riktigt taggad av bommarna på backen konstigt nog.
2 bommar med 24 meter emellan, först 7 språng som är det normala.
Sen korta vi till 8 och längde till 6.
Busade till det lite, och bytte galopp hej vilt emellan, så absolut  något vi ska träna mer på.
Superkul tydligen ...

Andra övningen var denna.
http://www.hippson.se/ridovningar/markarbete-som-ger-koll-pa-sidorna.htm
Jag hade 2 sockerbitar på volten.
Oj vad den tog på honom, han blev jättefin i galoppen och fick verkligen runda sig över bommar och sockerbitarna.
Bytte galopp över mitt bommen och gjorde en 8 volt.
Jobbigt värre och gjorde inte många repetitioner, 
Ibland stannade jag kvar ett extra varv på samma för att kontrollera att han inte drog till andra hållet.
Denna ska vi göra flera gånger helt klart.







 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0